יוגה לשינוי ומעברים

יוגה לשינוי ומעברים

"אנו נולדים עם הגוף שנתן לנו אלוהים, ובהמשך החיים, בסביבות גיל הארבעים, אנו נותרים עם הגוף שיצרנו לעצמנו.."

דבריה של מרי וויטהאוס (Mary Whitehouse, 1965), מחלוצות הטיפול בתנועה בארה"ב, מלווים אותי בעבודתי עם בני 35 + וכן עם מתרגלים המתחילים את "גיל המעבר". אך כדאי שגם הצעירים שבמתרגלים יגיעו למודעות והבנה של התפתחות התנועה שלנו עם חלוף השנים.

לדבריה של וויטהאוס, הגרוע מכל הוא שהאדם למד לנוע רק לשם מטרות פונקציונאליות. כדוגמת המבוגר המביט על מטוס בשמיים ומרים את עיניו בתוספת תנועה קטנה בצוואר, שלא כמו ילד, נותר גופו אדיש ומפוצל ממנו.

 הפעולה הטוטאלית של האורגניזם השלם נשברת ונחלקת למחוות פונקציונאליות. גם הבעות רגשות חזקות, הופכות להיות מדוכאות על-ידי הסביבה, ולבסוף הגוף מדכא את תגובותיו שלו. מכיוון שהאדם חי בתוך גופו וחייב לנוע כדי לחיות, דיכוי מסוג זה מראה עצמו בכל מיני עיוותים ומניירות אשר מצטברים במשך השנים, בהן התנועה נבעה מתוך צורך, פיצול השלמות וחוסר תיאום עם הרגשות.

במהלך החיים, ככל שהגוף חווה פחות את חייו האמתיים, הוא דורש יותר תשומת לב המתבטאת בכאבים ומחלות שונות.

דרך תרגול היוגה והתוודעות לתנועתו, יכול האדם הבוגר ללמוד על עצמו, על העיוותים ומוגבלויות של גופו כגון מכאובים וחוסר יכולות פיסיות שונות שהם למעשה עיוותים ומוגבלויות של הנפש.

בעזרת עבודה גופנית המותאמת לכל גיל נשחרר עכבות, נאפשר תנועה זורמת ונפנה מקום ל"אני האמיתי" שבנו, ונגלה מחדש את מה שכבר שכחנו. נשחרר או נדחה את הסבל המלווה את עצם קיומנו, וניתן מקום לשקט ולקבלת הגוף והנפש המתבגרים ללא תסכול ובהכרה מלאה.

"אנחנו זה התנועה שלנו, ותנועתנו זה אנחנו" (Mary Whitehouse, 1965).

להלן כמה עובדות מחקריות על היוגה כפעילות גופנית:

  • מחקר שפורסם לראשונה במאי  2010מוכיח שפעילות גופנית לא תורמת רק לשיפור הכושר הגופני הכללי, אלא שעל הדרך היא משפרת באופן משמעותי גם את הכושר המיני. כן, עכשיו כבר לא מדובר בהערכה או תחושה כללית בלבד, אלא בממצאים מדעיים בדוקים ומוכחים היטב.
  • במחקר שנערך על ידי צוות מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק  (Duke University) בארצות הברית, נמצא שגברים שהקפידו על אורח חיים ספורטיבי השיגו תוצאות גבוהות במדדים שונים של התפקוד המיני, וזאת בהשוואה לגברים שהפעילות הספורטיבית שלהם מתבטאת בעיקר בשיטוט אצבעות זריז על לחצני השלט.
  • קיימות עדויות מחקריות מוצקות בדבר ההשפעה של פעילות גופנית על בריאות נפשית.
    על פי הצהרה זו קיימות עדויות מחקריות מוצקות, מחקרי ניסוי וסקירות כמותיות, המראות שפעילות גופנית קשורה בירידה ברמות החרדה והדיכאון (Landers, 1998,1999; Taylor, 2001).
  • ממצאי המחקרים מעידים שיש בכוחה של פעילות גופנית להביא לא רק להקלה בתסמינים הדיכאוניים ולשפר את איכות החיים ואת תחושת הרווחה הכללית, אלא שיש בכוחה של  פעילות גופנית לרפא מצבים של דיכאון קליני ולמנוע את חזרתו.

לפרטים נוספים וליצירת קשר

מערכת שעותלוח מודעותתלמידים מספרים